O blogowaniu: Jak poruszać się po blogu?

Lekcja makijażu!

utworzone przez | sie 9, 2015 | o blogowaniu

 

Jak poruszać się po blogu? Jak ułatwić czytelnikowi zgłębianie treści bloga? Wiedza w pigułce o tym, jak nie zginąć na mapie bloga i jak ułatwić sobie oraz innym życie.

Czy znasz to uczucie kiedy trafiasz na bloga i zupełnie nie potrafisz się odnaleźć, nie wiesz gdzie kliknąć lub gdzie znaleźć więcej postów o interesującej Cię tematyce? Na przykładzie swojego bloga pokażę co, gdzie i po co jest. Warto ten post potraktować jako wskazówki przy planowaniu organizacji ruchu na swoim blogu. Oczywiście nie twierdzę, że mój blog jest idealny pod tym kątem, ciągle staram się go ulepszać dlatego jeśli masz dla mnie jakieś wskazówki to bardzo chętnie je przeczytam!

12 punktów orientacyjnych na blogu:

Menu – to moim zdaniem jeden z najważniejszych elementów na blogu. W Worpdressie menu może być mieszanką stron statycznych, odnośników zewnętrznych, kategorii, tagów, a nawet mogą się tam znaleźć obrazki czy bardziej skomplikowane listy. Ja mam 2 menu:

  1. Górne – w którym zawierają się bardziej formalne wg. mnie odnośniki. Odnośnik do głównej strony, bo czasem go brakuje pod ręką. Link do archiwum, przydatne jeśli ktoś chce przejrzeć ogólny zarys bloga, lub po prostu ciekawi go jakie tytuły się pojawiają na blogu, jak często i od kiedy. Odnośnik do strony o mnie, osobiście często szukam tej strony na blogach, bo interesuje mnie kim jest autor treści i lubię mieć ten link podany na tacy. Ostatni odnośnik „umów się na makijaż” to link do strony z moim portfolio i potrzebnymi informacjami, żeby umówić się do mnie na makijaż – jeśli ktoś jest tym zainteresowany to mam nadzieję, że znajdzie ten link.
  2. Dolne – tutaj znajdują się wszystkie linki dotyczące treści na blogu. Takie menu pozwala na wstępną kategoryzację treści na blogu, czytelnik patrząc na to menu od razu wie na jakiego bloga trafił i czego może się tutaj spodziewać. Dlatego u mnie są to: kosmetyki, make-up, lifestyle i ogarnąć chaos. Myślę, że dzięki temu jasno widać, że jest to blog skupiony wokół makijażu, urody i kosmetyków, ale można się na nim spodziewać również trochę lifestylu i postów o organizacji.

3. Rozwijane menu – jeśli blogujesz już dłuższy czas lub poruszasz wiele różnych tematów takie menu rozwijane to świetne ułatwienie. WordPress ma je wbudowane domyślnie, ale czasem szablony ograniczają tę funkcję. Jest to nic innego jak mocniejsze sprecyzowanie ogólnej kategorii z głównego menu. Ja skupiam się na makijażu dlatego chcę ułatwić czytelnikowi wyszukanie konkretnego typu makijażu lub makijażowej serii. Analogicznie jest przy pozostałych głównych kategoriach menu.

4. Przyklejone menu – najczęściej jest tak, że nawet jeśli manu jest dobrze przemyślane to niestety po zjechaniu nieco niżej, np. przy czytaniu posta znika ono z oczu i jest już nieprzydatne. Takie przyklejone menu, które zjeżdża w dół strony razem z czytelnikiem to świetne rozwiązanie. Ja używam do tego wtyczki Sticky Header. Można tutaj zdublować swoje główne menu, lub ułożyć nowe mając na względzie to, co może czytelnika interesować w trakcie czytania posta. U mnie są to ikonki społecznościowe i podstawowe linki, które najbardziej chcę wyeksponować.

5. O mnie w sidebarze – na samej górze paska bocznego umieściłam sekcję „o mnie” wraz ze zdjęciem. Jest to tylko wstęp do tekstu, który w całości znajduje się na osobnej stronie „O mnie” – oczywiście wraz z odnośnikiem. Do tego zdjęcie, ikonki kierujące do moich profili w mediach społecznościowych oraz linki kontaktowe do mnie. Wszystko dlatego, że czytelnik lubi wiedzieć kto dla niego pisze, a jest to sekcja widoczna zaraz po wejściu na stronę, więc dobrze ją w tym celu wykorzystać.

6. Social media i kontakt – dobrze wyeksponowane ikonki socialowe i możliwość kontaktu z blogerem są dla mnie bardzo ważne, sama tego szukam na innych blogach. Dlatego warto to zrobić w miejscu widocznym zaraz po wejściu na stronę, tam gdzie automatycznie pada wzrok. Po co to wszystko w kilku miejscach? Odnośników do sociali i kontaktu nigdy za dużo 😉 Ok, nie można przesadzać, ale lepiej jak czytelnik nawet kilka razy zobaczy link kontaktowy niż go nie znajdzie i sfrustrowany podda się wciskając „x” i opuszczając nas prawdopodobnie na zawsze.

7. Lista głównych haseł – każdy blog dotyczy jakiejś tematyki. Do tej tematyki pasują różne hasła, po których można wyszukiwać treści. Do tego służy taksonomia – kategoria. Kategorie to takie działy lub szufladki, do których przypisane są poszczególne posty. U mnie są to głównie nazwy firm, bo blog kiedyś skupiał się na recenzjach kosmetycznych i tak już zostało. Przyjęło się, że post przypisuje się do jednej głównej kategorii, czasem maksymalnie do kilku. Chodzi o to, żeby czytelnik zainteresowany kategorią A, faktycznie znalazł tam posty o tej tematyce, a nie te dotyczące kategorii G, L oraz Z.

8. Wyszukiwarka – moim zdaniem to absolutny must have. Najlepiej jak znajduje się gdzieś w widocznym miejscu. Co tu dużo mówić, nie można bardziej ułatwić wyszukiwania treści.

Stopka wydaje się nieistotna, bo znajduje się na szarym końcu strony. Ale w niej również można znaleźć przydatne informacje! Tylko akurat takie, które niekoniecznie muszą być wyeksponowane jako te najważniejsze.

9. Oświadczenie o prawach autorskich – prawo autorskie obowiązuje zawsze, obojętnie czy takie oświadczenie na blogu się znajduje czy nie. Dlatego nawet jeśli ktoś sobie nie zastrzega prawa do swoich treści i nie zabrania ich kopiowania/udostępniania itd. to i tak nie można sobie nic z takiego bloga zabrać bezkarnie. Ja lubię jak sytuacja jest jasna, dlatego na moim blogu jest oświadczenie, w którym informuję, że treści na moim blogu objęte są licencją Creative Commons By ND, czyli na wiele pozwalam 😉

10. Archiwum – po raz drugi, tym razem w uproszczonej wersji rozwijalnej listy. Jeśli ktoś dojechał na sam dół mojej strony może być zainteresowany tym, co jeszcze napisałam w ostatnim czasie. Albo jakimś innym, bardziej odległym czasie. Tutaj może łatwo te treści odnaleźć.

11. TAGi – tagi to coś pozornie podobnego do kategorii, bo też oznacza się nimi poszczególne posty. Jednak o ile kategorie to szuflady, to tagi są etykietkami/naklejkami na poszczególnych postach. I tutaj również dla odmiany od kategorii – do jednego posta można przypisać wiele różnych tagów, bo nie są one tak obszerne jak kategorie. Np. na moim blogu post z makijażem będzie znajdował się w kategorii MAKE-UP, ale tagi może mieć przypisane różne, m. in. makijaż, smoky eye, tutorial itd. Jest to jakieś ułatwienie dla czytelnika, który może chcieć wyszukać coś po właśnie takiej zawężonej specyfikacji, ale żeby to zrobić będzie musiał chwilę poszukać i tagi znajdzie w stopce.

12. Strzałka – prosta rzecz, a jak bardzo ułatwiająca życie. Mała strzałka, która po przeczytaniu posta (i najlepiej po pozostawieniu komentarza) zabierze Cię prosto na samą górę strony bez niekończącego się scrollowania. Proste i genialne. Szczęśliwy czytelnik = szczęśliwy bloger! Niektóre szablony mają taką funkcję wbudowaną, ale ja używam do tego wtyczki Smooth Scroll Up.

To tyle wskazówek ode mnie, mam nadzieję, że choć trochę Ci się przydały!

omnie

Dorota Milewska

Dorota Milewska

Cześć! Od ponad dekady jestem pasjonatką makijażu. Najbardziej lubię dzielić się wiedzą i doświadczeniem, dlatego bardzo chętnie udzielam lekcji. Poza tym testuję, pokazuję i opisuję sporo kosmetyków, żeby ułatwić Ci zakupy! Profil cery: - sucha - wybredna - wrażliwa

więcejwpisów

Makijaż na studniówkę 2018 oko

Tutoriale

Recenzje

Makeup Crimes

Podróże

Prywata

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne wpisy
O blogowaniu: Planer Blogera!

O blogowaniu: Planer Blogera!

Planer Blogera! W prezencie ode mnie dla Ciebie 🙂 Do samodzielnego drukowania w domu. Sama długo szukałam czegoś idealnego dla mnie, ale nie znalazłam, choć kilka było blisko. Zazwyczaj czegoś brakowało, albo wręcz przeciwnie - były zbyt rozbudowane. A wydawało mi...

czytaj dalej
Czy warto mnie śledzić poza blogiem?

Czy warto mnie śledzić poza blogiem?

  Nie wiem czy wiesz, ale moja działalność w internecie nie kończy się na tym blogu 🙂 Udzielam się też na różnych kanałach social media. Czy warto mnie tam śledzić? To oczywiście zależy 🙂 Jeśli mnie po prostu lubisz i chcesz być na bieżąco - na pewno warto...

czytaj dalej

Pin It on Pinterest

Share This

Podziel się!

Podziel się wartościowym wpisem

Preferencje plików cookies

Inne

Inne pliki cookie to te, które są analizowane i nie zostały jeszcze przypisane do żadnej z kategorii.

Niezbędne

Niezbędne
Niezbędne pliki cookie są absolutnie niezbędne do prawidłowego funkcjonowania strony. Te pliki cookie zapewniają działanie podstawowych funkcji i zabezpieczeń witryny. Anonimowo.

Reklamowe

Reklamowe pliki cookie są stosowane, by wyświetlać użytkownikom odpowiednie reklamy i kampanie marketingowe. Te pliki śledzą użytkowników na stronach i zbierają informacje w celu dostarczania dostosowanych reklam.

Analityczne

Analityczne pliki cookie są stosowane, by zrozumieć, w jaki sposób odwiedzający wchodzą w interakcję ze stroną internetową. Te pliki pomagają zbierać informacje o wskaźnikach dot. liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Funkcjonalne

Funkcjonalne pliki cookie wspierają niektóre funkcje tj. udostępnianie zawartości strony w mediach społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcjonalności podmiotów trzecich.

Wydajnościowe

Wydajnościowe pliki cookie pomagają zrozumieć i analizować kluczowe wskaźniki wydajności strony, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia dla użytkowników.